България ще може да изнася сирене за САЩ с намалено мито

Очаква се страната да получи квота след публикуване на официалното решение

Споразумението между ЕС и САЩ е втората добра новина за сектора, след като през април бе подписано споразумение с Турция, което направи възможен износа на някои български  млечни продукти за южната ни съседка
Споразумението между ЕС и САЩ е втората добра новина за сектора, след като през април бе подписано споразумение с Турция, което направи възможен износа на някои български  млечни продукти за южната ни съседка
Споразумението между ЕС и САЩ е втората добра новина за сектора, след като през април бе подписано споразумение с Турция, което направи възможен износа на някои български млечни продукти за южната ни съседка    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Споразумението между ЕС и САЩ е втората добра новина за сектора, след като през април бе подписано споразумение с Турция, което направи възможен износа на някои български млечни продукти за южната ни съседка    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

До 15 декември българските компании ще могат да кандидатстват за лицензи за износ на продукти за САЩ, които ще важат за следващата година.

България и Румъния са се присъединили към списъка с европейските държави, които могат да изнасят сирене за САЩ с намалено мито, съобщиха от фонд «Земеделие» в края на миналата седмица. Решението е взето в резултат на преговори между Европейския съюз и САЩ в рамките на Световната търговска организация, а споразумението ще влезе в сила от 1 юли, след като бъде публикувано съобщение в Официалния вестник на ЕС. Така българските компании ще могат да кандидатстват за лицензи за износ на продукти за САЩ, които ще важат за следващата година, а също така страната ни ще получи своя квота за износ на сирене при намалено мито. За да се случи това обаче, е необходимо първо фирмата да има издаден лиценз за износ за САЩ.

Кандидатстването

България трябва да започне подготовката за издаването на документацията за фирмите, които искат да внасят сирене в САЩ при намалено мито след 1 юли, когато ще стане официално част от споразумението. Компаниите, които искат да кандидатстват за лиценза за износ, трябва да бъдат регистрирани в отдел «Търговски механизми» към Държавен фонд «Земеделие». Това става чрез подаване на документи във фонда, като определеният за това срок е между 1 и 10 септември.

Лицензите за износ пък ще се издават до 15 декември. Тяхната валидност е рамките на цялата следващата година. В случай че компанията иска да кандидатства за износ отново и през 2015 г., тя трябва да повтори процедурата в определените срокове и догодина.

Втора добра новина

Постигането на споразумение, което добавя и България към квотата за износ на сирене към САЩ, е втората добра новина за млекопреработвателния бизнес в последните няколко месеца. През април стана ясно, че Турция е позволила вноса на млечни продукти от България. В последните 16 години, макар и да нямаше официална забрана, на практика българските фирми не можеха да предлагат продукцията си. Причината е, че местните ветеринарни власти въвеждаха специфични изисквания за внос на продукти от страни, в които е имало случаи на шап и други видове заболявания, каквито периодично са откривани в различни части на България.

През април все пак бе постигнато споразумение млечни продукти да бъдат предлагани от фирми, които спазват определени евроизисквания за хигиена. Така на практика се отваря възможност някои компании да успеят да покрият ветеринарните изисквания на съседната държава и да предлагат продукцията си там, макар фирмите да не очакват незабавен ефект заради все още високите мита и такси за внос в Турция. За целта отново е необходимо издаването на специални сертификати, като кандидатстването става чрез фонд «Земеделие».

В търсене на нови пазари

Немалка част от българските фирми от млечната индустрия разчитат на експорта, като изнасят поне половината от продукцията си, а в последните години предприемат различни опити за разширяване на пазарите си. Голяма част от българската продукция се продава в рамките на ЕС, а някои компании се опитват да пробият и в Русия и други източни пазари. Там обаче подобно на Турция има твърде специфични и затегнати ветеринарни изисквания, завишени митнически такси и други трудности, които трудно биха могли да бъдат преодолени само с усилията на отделни компании и изискват съдействие на държавно ниво. За популяризацията на българските продукти пък помагат и организации от сектора, които започнаха рекламни кампании, финансирани от програмата на ЕС за промоция на храни. Тяхната цел е да представят българските кашкавали и сирена на чуждите пазари.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cuklio avatar :-?
    Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
    • + 3

    Интересно как шап периодично избухва в пограничните области между България и Турция...... и как се явява една удобна изтривалка за това да бъде забраняван вноса на български млечни продукти и месо от чифтокопитни.

    Нередност?
Нов коментар